onsdag, oktober 10, 2007

Kings. Kings of Convenience.

Hva spesielt var det du likte?

Det spurte fyren med de store brillene om da jeg hodeløst slang ut at det faktum at det var en fantastisk konsert.
Så her kommer en liste over det jeg likte spesielt godt med konserten Kings of Convenience holdt i Storsalen på Samfundet, søndag 7.oktober:
- at de spilte mange nye sanger. Men likevel føles det som noe jeg kjenner.
- at de fortsatt lager tekster som treffer noe inni meg.
- at de hadde med en som spiller fiolin. Fiolin er utrolig vakkert.
- at de fikk oss til å knipse.
- at de sang "it´s my birthday, and I´ll cry if I want to".
- at når et band virker så ærlige i sitt ønske om å kommunisere noe får de meg til å le, gråte og danse.
- at Erlend danset.
- at noen synger, prater og beveger seg uten å synge til, prate med eller bevege salen. Men at Kings of Convenience ikke er et sånt band.

Hvis noen ber meg om å velge mellom å danse og snakke sier jeg ja takk, begge deler. Det må da være mulig.

10 kommentarer:

Christer sa...

Jeg er så enig, så enig! Konserten var utrolig vakker, og jeg kunne bare stå med lukkede øyne og synge rolig med, mens fingrene knipsa av seg selv.

Mulig jeg har spurt før, men har du hørt/liker du Joanna Newsom? Jeg kjøpte fantastiske "Ys" i sommer, og har hørt den utallige ganger siden.

PS: Noen venninner av ei jeg bor med hadde visst hatt Erlend (Øye) hjemme hos seg sent mandag kveld. Han trengte nattmat, og de serverte brødskive med leverpostei. Fin historie.

Hanna Hvattum sa...

Jeg skjønte plutselig at du bor i Trondheim for noen uker siden, men vi kjenner ikke hverandre?

Ja, jeg har hørt en del på Ys. Veldig fint album. Elsker at man bruker vakre instrumenter som strykere, harpe og lignende.

PS: Det må ha vært sent mandag natt, for han dro fra Samfundet i halv-tre tiden.

Christer sa...

Ja, det var nok temmelig seint på mandag natt de traff på Erlend. Kanskje hadde han vært på oktoberfest? Jeg trodde musikkfolk dro fra byen raskest mulig etter en konsert, og iallfall dagen derpå?

Og ja igjen, jeg bor i Trondheim. Men nei, vi kjenner vel egentlig ikke hverandre. Jeg bare havna inne på musikkbloggen din en gang for lenge siden (husker ikke hvorfor), og har siden den gang lest der når det har dukket opp noe nytt. Du skriver mye fint, så jeg synes det er veldig trivelig å lese det!

Har du forresten hørt det nye Radiohead-albumet? Det er mulig det ikke er din kopp te, men jeg liker det iallfall svært godt!

Unknown sa...

Jeg har et godt forhold til noen av albumene deres, men jeg kan ikke skryte på meg at jeg er noen blodfan. Kanskje jeg skal ta et lytt:)

Takk for hyggelig tilbakemelding for bloggen. Stemmer det at du hadde Sufjan t-skjorte?

Hvem vet hva Erlend gjorde; Kanskje han jaktet på Rednex? :P

Christer sa...

Sufjan t-skjorte, ja det stemmer! Var det ikke du som la inn en kommentar på Flickr-siden min? Og etter det tok jeg turen innom bloggen din, og likte det jeg leste. Jeg benytter meg av en side som heter Netvibes, og der kan jeg legge inn "feeds" fra ulike sider/blogger, så da holder jeg med enkelt oppdatert på både dine og andres blogger.

Jeg så deg forresten på konserten på søndag, og venta vel egentlig på at du skulle skrive noe fint om den. Og sannelig, det gjorde du også! :)

Hanna Hvattum sa...

Jo, det kan nok lett stemme. Jeg lurer på om jeg så på bildene dine at du bodde i Trondheim, eller om vi tilfeldigvis studerer på samme universitet.

Så hyggelig at du tenkte at jeg kom til å skrive noe fint. Og at du synes at jeg gjorde det:)

Christer sa...

Vi studerer nok på samme universitet, dog forskjellige steder. Jeg er på Gløshaugen, du er på Dragvoll. Men alle møtes på Samfundet! :)

Ja, det så ut som om du koste deg på konserten, og ettersom du hittil har skrevet mye fint om musikk som rører ved deg, tenkte jeg at det sikkert kom til å skje denne gangen også.

I morgen skal jeg på Trail of Dead, og det blir nok stas. Kanskje mindre koselig enn Kings, men sikkert desto mer tøft. Er det en type musikk du kunne finne på å høre på? Tviler på at de covrer "It's my party", men det er vel neppe mange andre enn Kings som kunne gjort det med slik stil og selvsikkerhet som de gjorde forrige søndag...

Hanna Hvattum sa...

Ha, tviler jeg og på:) Jeg har en plate, men gikk glipp av å se dem på Øya i sommer og da var det gratis. For stor scene for meg. Storsalen er sikkert bedre på det punktet!

Men jeg er ikke så fan at jeg føler jeg må. Noen pekte forøvrig på en fyr på hybelen i går og sa at han var med i Trail of Dead. Jeg glemte å ta bilder selv (vi var pyntet veldig fint), men noen på hybelen tok masse bilder. Og det viste seg å være han trail-fyren. Så han har masse bilder av oss i dansegalla. Jeg har ingen. (dansegalla=galla på seg, dansing i bena)

Christer sa...

Dansegalla = fint ord! Håper de nevte bilder dukker opp et eller annet sted, slik at verden kan få se Trail of Dead-folk på hybelfylla!

Konserten i går var fin og flott, på tross av at de ikke knuste en eneste gitar eller velta et eneste trommesett (noe som skjedde sist gang jeg så dem). Men noe som derimot skjedde, var at bl.a. en kamerat av meg løfta meg opp slik at jeg fløt rundt oppå publikum. Jeg har aldri vært i nærheten av å crowsurfe før, men plutselig gjorde jeg det. Jeg ble ført rundt en stund, og det var egentlig ganske moro. Men plustelig - DUNK! - i bakken, med rygg, albue og bakhode først... Resultat: Blå albue, vondt bakhode og vond rygg i dag. Men det verste er brillene mine, som naturligvis falt av og ble delvis most. Så nå må jeg gå rundt med slitne og delvis mysende øyne til jeg får ordna nye briller.

Moral: Unngå crowdsurfing! Det er farlig (men veldig moro så lenge man er oppå).

Christer sa...

En ekstra liten ting, siden vi generelt er inne på musikk: Jeg er på last.fm ( www.last.fm/user/snabeldyr ), dersom du skulle undre hva ellers jeg hører på. NB: Jeg bruker den gode, gamle discmanen min en del også, og det jeg spiller der kommer naturligvis ikke på nett...

Har du last.fm-konto også eller, siden du også er rimelig musikkinteressert?